tirsdag 9. mars 2010

Fullrenovering, eller kanskje bare litt?


Jeg liker ikke å se opp-pussings programmer på TV. Årsaken er lett å gjennomskue for dem som har vert her på besøk. Interiørekspertise som klapper hendene sammen og oier seg og sier
"Her er det ikke gjort noe på 20 år", akkurat som om det er noen kunst! Her hos oss er det knapt gjort et tak på 30 år. Eller - det er ikke helt sant, litt flikking er det blitt.
Likevel...nå skriker bad , kjøkken og nedslitte parkettgulv om kapp for å bli sett.
Men Bromlemann, han hverken hører eller ser. Når jeg en skjelden gang har litt ekstra energi (nei da jeg er ikke syk) og tar opp forskjellige mangler både ute og inne, så får jeg aldri den responsen som jeg hadde håpet på. Kanskje, har jeg tenkt, kanskje bruker jeg feil strategi.
Ta en ting om gangen ! Før, for lenge siden var vi alltid enige i hva vi måtte gjøre. Nå er han uenig i det meste. Han vil ha ny parkett, mens jeg vil ha steingulv. Jeg vil bygge kjøkkenet til et allrom. Det er bare å flytte en vegg, så får vi spisestuen inn i kjøkkenet. Han argumenterer imot. Han har så mange argumenter, men det er især et jeg ikke forstår, og det er når han hevder at kjøkkenet blir ikke større av det ? Hæ...Bromlemann har hørt at det går ann å skifte skapdører, det avslører at han ikke har kikket inni skapene på lang tid. Når jeg så starter med selve hjertesaken min, badet, er det ikke mye velvilje å spore. "Er du klar over hva det koster"? Jeg prøver meg med: det blir ikke så dyrt,badet er jo så lite.....Det blir stille en lang stund. Jeg tror det er den innebygde kalkulatoren han har i hodet som er i sving. Jeg kaster et blikk på ham der han sitter. Hodet har falt framover og han sover .
Ja ja, tenker jeg. Da blir det ikke opp pussing i år heller. Jeg trekker et lettelsens sukk. Det følger nå så mye rot og med denne opp pussingen.....

Ingen kommentarer: