onsdag 8. juli 2009

Kattepensjonat.

Her vi bor på denne idylliske øya inne i fyfylke, er vi et yndet feriested for byass-katter.
Eller - de er ikke født i byen. Den eldste ble født inne i sokkeskapet til minstejenta, og det på selveste 25 årsdagen til storegutt. Det vil si at krydderkatten fyllte 14 år den 6. juli.
Den andre kom til verden oppe på hemsen i en eske ,våren 2000. Han er her nå.
Det fikk jeg synelig bevis for i dag tidlig. Stoooore, og da maner jeg skikkelig store, poteavtrykk i vinduskarmen på soverommet. Denne gangen hadde jeg nesten gitt opp håpet om å få se ham igjen. Eller- se ham , det gjør jeg ikke. Jeg fikk et lite glimt av ham da han kom, sammen med matmor for tre uker siden. Han er så forbasket sky. Det er fast prosedyre. Han kommer inn soveromsvinduet når han er sikker på at husets folk sover. Spiser dyrt spesialfor og drikker vann fra eget oppkomme før han stikker. Bare gudene vet hvor han oppholder seg. Så er det å gå her å engste seg for at reven eller gaupa kanskje har fått kloa i ham. Noe av samme følelsen som da jeg hadde tenåringer i huset griper fatt i meg. Og når han endelig kommer inn....... Takk og lov.
Så er det bare å grunne på hvordan vi skal få fanget ham når høsten kommer. I fjor hadde vi en snor i vinduslukkeren. Bromlemann hadde snoren rundt hånda si, og jeg lå våken for å høre om han kom inn. Og, under over alle under. Det gikk . Litt Texas ble det da matmor skulle fange ham under sofaen, men hva gjør vel det. Håper det går like greit neste gang så vi slipper å legge en ny strategiplan. Krydderkatten skal visst være hjemme i år....

3 kommentarer:

Bergljot sa...

Det er jammen ikke sikkert. Han sier at det er lenge siden han har bæsjet i blomsterpotta til mormor.

Frk. Frekkesen sa...

Jeg liker ikke katter. Nabokatten herjer i biosøppelet vårt om nettene. Det er smal sak for ham å klore hull i sekkene, og søppelspannprodusentene kan ikke levere spann før i august. Hva var nå det der med sennep i stussen på en katt?

Madame Mim sa...

Trodde aldri at jeg skulle oppleve å se tegn til sadisme hos avkommet mitt.
Og så du min datter butusine!!!!