lørdag 29. august 2009

Valgførebuing

Siden jeg kommer fra en annen kant av landet, så fikk jeg starte min karriere her i fy - fylke med blanke ark. Det er ingen som kjenner noen som kjenner mitt familietre.
Det har resultert i, at på alle de lister til valg jeg har satt navnet mitt på, så har det fått konsekvenser. Ikke forde jeg hadde så godt rykte, men det var ingen som visste noe negativt å fortelle heller. Første gangen skulle jeg være listefyll for arbeiderpartiet til kommunevalget.
Gjett hvem som kom inn. Etter fire år var det slutt, og klok av skade takket jeg nei når spørsmål om jeg kunne tenke meg å være listefyll kom opp., sånn hvert fjerde år.
Neste gang jeg takket ja, var da jeg fikk forespørsel om å stå på listen til soknerådsvalget på Pister. Jeg åkte inn med god margin. Da kom svigermor med en kommentar ; De kunne vel heller valgt en av sine egne.....
Etter det har jeg holdt tungen rett i munnen når spørsmål om styrejobb for velforening og idrettslag har kommet opp . Men nok en gang har jeg feilet. Etter partibytte ble jeg tilbudt styreverv i mitt nye parti, og i et øyeblikk i bevissløs tilstand, så takket jeg ja.
Og hva resulterer det i ? Jo o. Neste fredag skal jeg sitte fire timet på stand og fortelle folk hvorfor de skal stemme på mitt parti. Skrekk og gru. Jeg er jo enig med dem i to saker , men det er viktige saker, så da er det bare en ting å gjøre. På med lorgnettene og fram med programmet. Her må det pugges.

2 kommentarer:

Frk. Frekkesen sa...

Kan det være folk stemmer på deg fordi de rett og slett mener du er et fornuftig menneske som de gjerne ser i styr og stell?

Madame Mim sa...

Fint sagt, men tvilsomt.