søndag 10. mars 2013

Røtter

Sportsidiot. Det uttales med et snev av forakt, men jeg synes det er en hedersbetegnelse. Jeg er en slags idiot selv, men det begrenser seg til vintersport. Hjemme hos oss, i min spede barndom , var sportssendingene på radio den optimale helgeunderholdningen. Min far sittende helt oppslukt mens 10.000 meteren gikk runde for runde 40,2 40,5 også 41,1. Spenningen var uutholdelig. Stakkars bestefar. Han delte ikke resten av familiens innteresse. Egentlig var han en modig mann, men under sportssendingen på søndag våget han ikke si et ord i frykt for represalier. Da jeg flyttet hjemmefra tok jeg denne galskapen med meg. I alle år har sporten vert en kjærkommen opplevelse i vinterhalvåret. Klart at jeg brisker meg som ei høne når Bjørgrn vinner . Eller Nortug, Bardal, Stjernen,Rønning eller en annen trønder. Aller helst bør det være en Nord Trønder. Denne vinteren har reporteren vert nøye med å skille mellom nord og sør. Når jeg og vennindene mine samles til Klubbkveld, og temaet kommer inn på sport, og en av dem kanskje har lyst til å jekke meg ned et par hakk, i pur missunnelse( det er jo lenge siden Tor Arne Hetland gjorde rent bord i medaljefatet) Kan en uttalelse som "Jeg liker nå Johaug bedre enn Bjørgen" være i dristigste laget. Jeg sier ingen ting naturligvis, men tenker det skal du få igjen når anledningen byr seg. Det er mye å glede seg til enda, selv om snøklokker og krokkus titter forskrekket opp mellom avblåste takpanner og vissent gress. Neste helg er det Holmenkollen og nå gikk akkurar Nortug ut på 15 km. intervallstart....

3 kommentarer:

Mette C sa...

Trivelig å "se" deg igjen, har savnet deg! :) Ha en fin vår og mange artige innlegg!
Mette C

Anonym sa...

Har forresten de samme minnene med min far foran radioen...HYSJ! Nå går Kupper'n!... :)
Mette C

Bergljot sa...

Hey hey hey, der er du jo :-) Kjekt at du er tilbake. Ingenting er nå så artig som skiskyting læll. Sånn er det me den saken.