tirsdag 3. august 2010

Birri - Birri..


Tittelen på dagens blogg kan vel få noen og hvær til å stusse. Nei. Det er ikke en avart av; Indian lovecall ,og ikke er det første linjen i teksten til fugledansen heller. Derimot er det et lokkerop. slik lokker altså du dine" bortkomne får" til kraftforbøtta.

Bromlemann er reist til heis for å føre tilsyn. Der oppe i himlaleite går flere tusen dyr og mye kan skje. De er i fare for både jerv og bjørneangrep, men det de bedriver oftest, er en form for risikosport.
"Utpå alpens isbelagte tinde" sang Lapplisa i ønskekonserten da jeg var liten, og nettopp som i sangen klatrer sauene opp de bratteste fjellsider og ut på de farligste opsene for å få tak i akkurat DEN grastusten. Og så uansvarlige er de , at de tar lammene sine med på denne farefulle ekspedisjonen.

Når den irrgrønne dotten er spist opp, oppstår det et problem . Det er tomt for mat , men nå våger de ikke gå tilbake, de tørr ikke hoppe fra den lille fjellhylla og i sikkerhet. Så står de der til de sulter i hjel - om da ikke Bromlemann og vennene hans, med livet som innsats, kommer å berger dem. Dumme sauer.

Men det er ikke bare gemalen som svever i livsfare, der -høyt oppe i fjellmassivet. Hjemme på ranchen går en" forskremd skjoraveng" og skal utføre de pliktene som følger med dette privilegiet å være "garakjærring"

I utgangspunktet er oppgaven enkel. Hvor vanskelig kan det være å fordele to bøtter sauegodt i to foringsautomater til femogtjue kopplam?
Bøttene er tunge, og grinda uhåndterlig. Jeg bestemmer meg for å sette maten utenfor , samtidig som jeg "smyger meg inn blandt de sultne skapningene. De trenger seg på og jeg sitter i klemma, like fast som da jeg tok metroen i Moskva i rush-tida. De klemmer pusten ut av meg, og med sølete kvasse kløver, tråkker de oppover beina mine. HJELP!

Jeg vet ikke hvor jeg tok kreftene fra, men som ved et mirakel fikk jeg lenset bøttene over grinda. Med nød og neppe berget jeg det meste av innholdet og greide å bakse meg fram til foringsplassen, hvorpå jeg fikk fordelt pelletsen.

I yr glede over å ha utført oppdraget til egen tilfredstillelse, og i et liiiiite øyeblikks uoppmerksomhet, datt jeg pladask på
magen i et "gytjebad"av gjørme og sauadrit....Fy..f
Godt at det var tidlig på morgenen, med lite trafikk. Tror jeg kom meg i hus - usett.

5 kommentarer:

Bergljot sa...

Huff. Godt at du ikke ble alvorlig skadet. Ser for meg tabloid-oppslaget: "Bondekone (49+) hardt kvestet og ille tilredt av sultne kopplam".

Det er farlig, det der landbruket.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Farlige dyr det der...Har jo sett "Shaun the Sheep" så jeg vet hvor utspekulerte sauer kan være. ☺

Randi sa...

Herlig innlegg:)
Klem, Randi

Shy sa...

Unnskyld meg, men eg måtte le høgt no! Bra skildra, såg det føre meg. Alltid moro med folk som ramler....dersom det går bra då sjølvsagt. Sauer skal vel vere "ålreite" dyr :)

Hege sa...

Ha-ha.. litt av et syn du må ha vært :-) Jeg antar at det er tøffere å være bondekone enn noen av oss kan forstå..