fredag 11. juni 2010

Hjemmelaget majones


I dag hadde jeg tenkt å bogge om å lage majones.
Deilig , blank, passe krydret majones, uten det minste smak av olje. Jammi jammi!

Majonesen ble slik jeg ville den skulle bli, og mens jeg sto der ved kjøkkenbenken, såre fornøyd med meg selv,
lyttet jeg med et halvt øre på på radio P1 og programmet ; Rett på. I dag var det barneoppdragelse som sto på menyen.

Trenger foreldrene et kurs i barneoppdragelse?

Først må jeg få sittere Bromlemann ( han får helst hyn stakkar, men denne gangen viser jeg at han kan være ganske glup.
"Livet består av mange valg. Det aller vanskeligste er å velge seg foreldre"!

Når jeg ser på mine, hm. jeg mener våre, så kan jeg være enig med Bromlemann i at " lykka er bedre enn forstanden".
Vi startet familie tidligere før. Selvfølgelig skulle vi hatt et kurs. Det er underlig, at den aller viktigste oppgaven vi er satt til å utføre i livet, skal gå på gefylen, så og si. Naturlig vis er det FRP som kjemper imot. Det er en privatsak hvordan unger skal oppdras. Sexualundervisning og prevansjon er obligatorisk på ungdomstrinnet i skolen. La det komme et avsnitt om barnestell og oppdragelse også, med et videregående oppfølgingskurs når det kan komme til praktisk annvendelse.

Grensesetting var vanskelig før, og det er ikke lettere nå...

Er det noen som har lyst til å lære å lage majones?

8 kommentarer:

Madame Mim sa...

Uff. Hvor de slurver med korrekturen på desken

Frøkjen Frekjen sa...

Seksualundervisning har vel også sin naturlige plass i hjemmet? Takk for god opplæring.

Janet sa...

Nei, jeg gidder ikke å lære å lage majones. Eller, er den sinnsykt god at selv de som ikke liker vanlig majones liker denne? Da vil jeg gjerne. Men mye heller litt om den der gefylingen. Og om den store ugla di da!

Madame Mim sa...

Jeg tror ikke at du vil blir hekta på majones
hvis du egentlig synes det er noe søl.
Det er helst for den som er avhengig fra før.
Da min far som var blind, pusset gebbisset i mill's
ble han sporenstreks avvendt.

Oppdragelse på gefylen gikk bra i vårt tilfelle,
men metoden er ikke å anbefale.

Ugla er egentlig ikke mi, den er Bromlemann si, men han lar meg få låne den om jeg er snill.

Osloskånskan sa...

Barneoppdragelse funker veldig bra med bare sunt fornuft!
Kom med majonesoppskrift!

Shy sa...

Heimelaga majones....???
Mange foreldre hatt nok trengd eit kurs om korleis det å være barn!

Bergljot sa...

Hva? Pussa morfar gebisset i majones? Hadde mormor lagt majonesen på badet for å lure ham, da? Jeg pusset en gang tennene i gebisslim. Blingset på tubene da jeg overnattet hos ei venninne. Pføy, så seigt det var.

Lina sa...

Kan man lage majones selv??? Oj, hvilken verden det finnes der ute på kjøkkenet....

Angående "Forever young" - jeg fikk en visjon av meg selv sittende i bilen å vente på gutten min, da jeg leste kommentaren din. Kan ikke si at jeg gleder meg til å sitte å vente på en stupfull fjortis som spyr og går om hverandre bort mot bilen. Halleluja! :$