torsdag 24. juni 2010

Majestetsfornermelse..


Jeg satt lett henslengt i "soffan" med kaffekoppen og så TV2. nyhetene. Helt uforberedt på hvilket kjempesjokk jeg skulle
utsettes for før sendingen var over. Innslaget handlet om turisme, og temaet var, at utlendinger som besøker Norge i år holder lommeboka tettere til brystet. Ja vel? Noen repressentanter for arten ble inervjuet og alle sa det samme; Oh, the fjells and the fjords are gorgeous. Så kom uttalelsen som rystet meg langt inn i sjela. Det var et par fra nederland som ytret seg.
Klart at jeg skulle vært på vakt da fruen fortalte at de hadde vin med seg hjemmefra , men da hun helt uoppfordret og uten blygsel så rett inn i kamera, og med fynd og klem hevdet at trønderne var sure, ja bent ut sinte , da satte jeg kaffen i halsen.

Det tok laaang tid før jeg fikk pusten igjen. Utsagn som "Hva ville du vært om du ikke var trønder? .........Skamfull naturligvis.
Eller Om du tok trøndelag ut av historiebøkene var bare permene igjen . En helgelending kan si at han er "nesten" trønder, men du hører aldri en trønder si at han er "nesten" nordlending.

Ja vel da. Kanskje er vi litt "fulle av oss selv" men en slik mangel på respekt må vel nermest kalles en majestetsfornermelse.

Kunne få misstanke om at reisekassen var tom, og at hollenderne var blitt bestukket av en missunnelig reporter....

1 kommentar:

kallemillelente sa...

Jeg liker trøndere. Med eller uten bart. Med eller uten DDE i bakgrunnen. Min erfaring er at trøndere er til å stole på. Dessuten er de temmelig festlige. Og mer enn det krever jeg ikke.
Så hold holdet høyt dere.