søndag 16. mai 2010

Å besøke byen.



For oss som holder til i provinsen, er det en opplevelse å reise til byen.
Allerede kvelden før, blir kleskap endevent for å finne antrekk en kan vise seg i blandt den mere urbane storbybefolkningen. Liksom byfolk får slite ut gamle filler på landet, får vi lufte finstasen når vi tar en bytur.

Lørdagsformiddagen salet jeg opp peugoten og stæsjet meg opp for en herlig dag i byen.
Dagen startet ikke bra. Overtroisk som jeg er, var det på nære nippet at jeg kanselerte hele greia, da jeg i farten knuste et speil. Alt som kunne gå galt for gjennom hodet mitt. Jeg hadde hørt en ulyd da jeg måtte bråbremse for en Volvo(den hadde jeg altså vikeplikt for) her om dagen. Og ikke nok med det , bursdagsfeiringen kvellen før var blitt livligere enn forventet, - kanskje var det tilrådelig å vente et par timer, sånn for sikkerhets skyld? Nei pytt sann.

Jeg tok avskjed med Bromlemann. Han veivet tilbake, helt uvitende om både speilet og alt som kunne skje.

Turen gikk uten problemer. Ble litt urolig da jeg møtte UP i Grådal, men de så ikke til siden da de passerte. Jeg hadde valgt sko med høye heler og følte meg faktisk ganske vel der jeg klapret rundt i butikkene. Sannelig var det ikke kommet en ny Cafe'mote' i Glubbgaten.
Utstyrt med en stor cafe latte og en skillingsbolle, fant jeg er bord med utsikt mot det pulserende livet. Den svake nordavinden gjorde at jeg hutret litt, men det lå pledd i stolen så dette skulle nok gå fint. Det er jo mai....Og jeg skal ikke sitte lenge.

Eldste sønn skulle komme å hente meg, før vi alle skulle dra på fest. Vilikke fylte 5 på fredag.

"Jeg sitter å ser på livet" sang Jan Teigen for lenge siden. Og det var nettopp det jeg gjorde denne lørdagen i mai. Og mens jeg så på livet, oppdaget jeg noen som satt å betraktet meg. en eldre ,halvfet mann , med et pløsete ansikt og sydlandske farger. Han studerte meg med utilslørt interesse. Jeg kunne godt ha vært denne opplevelsen foruten. Hadde det enda vært -.
en smukkas......... Nå skjønner jeg hvorfor noen synes det er befriende med hijab.
Kanskje jeg skal skaffe meg en?





1 kommentar:

Bergljot sa...

Selv om du for så vidt kledde den der, synes jeg du er finere uten. Håper du har hatt en fin 17. mai!