tirsdag 25. mai 2010

Slanger i Paradis.


Så snatr våren banker på døra popper det opp i avisene!. Flottplagen, Farlige UV stråler ved soling og , alle - nabokranglene. Reelle eller oppkonstruerte.
Den som har vært offer for tabloidavisenes forvrengning av sannheten, vet hvor frustrerende det er å lese historier om seg selv, der en blir framstilt som bygdetulling, og latterliggjort.
Fra Finnmark i øst til Mandal i sør sitter Ola normann å leser de mest vanvittige historier . De rister på hodet og tar en stor kaffeslurk , mens de takker sin skaper for at de kom seg vekk fra landet før bygdadyret tok dem.
Her på Paradisøya lever vi sånn nogenlunde i fred og fordragelighet. Likevel hender det at gammelt nag kan ligge og ulme under overflaten, - for så å bryte ut ved en givende anledning. Og det sier seg selv, da har det med nabogrenser å gjøre.

Som samfunnsutviklingen går, er den som eier strandlinje, forvalter av store verdier.
I alle tider , like visst som løvsprett i mai ,har grunneiere vært uenige om gjerdeplikt og sameksistens .

Så lenge uenigheten var mellom naboer, blåste den over av seg selv. Nå har det meldt seg nye aktører på banen, som meler sin egen kake. De hevder de har rettigheter. Fri ferdsel. De uttaler seg om en beitekvalitet , som er så dårlig at sauene våre ikke må beite i strandsonen. De nører opp under gamle konflikter, og springer til tabloidene med tips. De mener vel at det er helt uansvarlig at slike bygdetullinger skal sitte å forvalte slike verdier.

Beskyldninger og løgner i avisene er det vanskelig å beskytte seg mot. og - Til syvende og sist.......Who cares?

2 kommentarer:

Lina sa...

Det nærmer seg agurktider, og siden jeg er journalist vet jeg hvor mye fokus det blir på jordbær, flått og "SE; FOR EN STOR HOGGORM JEG FANT I HAGEN MIN" osv... Men bygdedyret er nok verre enn avisene. Blir litt nærmere innpå en da...

Håper likevel at du får en flott sommer, med baaaare snille naboer!

Tusen takk for kommentar på bloggen min. Den ble jeg glad for! :)

Madame Mim sa...

Ha en fin sommer du også Lina.
Nå må jeg passe meg så jeg ikke høres ut som en sur gammel kjærring.
Kjekt å få kommentar. Av og til lurer en jo på om det er noen" der ute "